OMTALER AV NYE PLATER(DEN NYESTE ØVERST):

RITA ENGEBRETSEN & HELGE BORGLUND - Frem fra Glemselen kap.22

Endelig er den her, den avsluttende plata i den legendariske Frem fra Glemselen-serien og ikke minst hyllestplata til Per Johan Skjærstad som han begynte å jobbe med før sin bortgang i 2014. Denne gangen har Rita og Helge sammen med initiativtaker Tor Arne Jensen valgt ut et knippe norske nasjonalviser fra Skolesangboka, ja ihvertfall betrakter jeg disse sangene som nasjonalviser. "Blåmann", "Nordmannen", "Den fyrste song" og "Ved Rondane" er bare noen av sangene som har fått nytt liv i Rita og Helge sine versjoner. Jørn Kolsrud og Fred Dalbakk har vært de viktigste nøkkelpersonene på produksjonssida og plata har denne gangen fått et noe annet preg enn det de tidligere Frem fra Glemselen-platene har vært kjent for. Finstemte og høytidsstemte arrangementer har man gitt disse gamle kjære visene og jeg er sikker på at Per Johan selv ville vært mektig stolt av resultatet om han hadde fått muligheten til og hørt det. Plata er utgitt på Talent som også ga ut de fleste av de andre platene i serien, men noen unntak, og Arve Sigvaldsen er mannen som nok en gang har latt gamle norske kulturskatter få komme ut på plate med dagens lydbilde og med to av landets mest folkekjære artister ved mikrofonen. Selvsagt kan du lytte til også denne plata på Spotify, om du ikke ønsker å skaffe deg et fysisk eksemplar.

(Thomas Neraasen - 12.06.2017)

HILDE THOMSEN - Til evig tid(2017)

Hilde Thomsen synger sanger med kristent budskap innen en stil som beskrives som visecountry. Lovsang, håp og glede er noen av ingrediensene i Hilde sine sanger og hun skriver sine egne låter som hun fremfører med sin klokkeklare og behagelige stemmeprakt. Hun begynte å skrive låter allerede i 13 års alderen og har tidligere vært ute med et album sammen med gruppa Father's Heart, men "Til evig tid" er hennes første soloalbum. Plata inneholder totalt 11 låter og man trenger ikke være noen personlig kristen for å like denne musikken, den er hørbar og lettoppfattelig for alle uavhengig av livssyn. På disse innspillingene har hun også samarbeidet med et par anerkjente navn innen musikkbransjen, nemlig Inge Engelsvold og Dag Sindre Vagle, to karer som har jobbet med kjente artister som Sigvart Dagsland, Morten Abel, Rita Eriksen, DDE osv. Plata er utgitt på plateselskapet Victoria Grammofon og et par smakebiter har du fått høre i løpet av våren her i Fra Svensktopp til Rock'n Roll, flere regner jeg med kommer på lufta til høsten. Plata er også tilgjengelig på Spotify om du vil høre den i sin helhet.

(Thomas Neraasen - 12.06.2017)

BILL BOOTH - Some distant shore(2017)

Bill Booth er en amerikansk musiker, gitarist og fiolinist som flyttet til Norge på 80 tallet. Han spiller en miks av roots, rock, keltisk, Americana og folk-musikk, og har også fartstid fra Åge Aleksandersen og Sambandet tilbake til 80 tallet. På hans nye plate som er utgitt på Bare Bra Musikk så finner vi totalt 10 låter innen en blanding av de nevnte stilarter. Countryfansen vil nok også finne noe de liker på denne plata, for selv om det ikke er direkte country Bill presenterer på sitt nye album, så er stilen likevel ganske nært beslektet med countryen. Mange sammenligner Bill Booth med artister som Mark Knopfler, JJ Cale, Bob Dylan og Bruce Springsteen og undertegnede kan også merke flere likhetstrikk mellom Bill og disse fire. Det sies også at Bill Booth med denne plata reiser tilbake til sine tidligste musikalske røtter hjemme i USA. Her i For Swingende presenterte vi et par smakebiter fra plata på vårparten i år, og om du vil høre flere, så ligger også denne plata på Spotify og andre digitale plattformer.

(Thomas Neraasen - 12.06.2017)

TT GRACE - Let me in, Let's Rock'n'Roll(2017)

Det svenske rockabilly-bandet TT Grace har sluppet nytt album i år med mange fengende og gode rockabilly- og rock'n roll låter med autentisk sound fra 50 tallet. Dette bandet kommer fra Stockholmsdistriktet og består av fem forholdsvis unge gutter. Tross sin unge alder så har de likevel rukket å tilegne seg mye erfaring innen musikkens verden og har allerede turnert i 12 år over det meste av Sverige, ja til og med i USA har de vært og blant annet opptrådt i flere populære TV-show der borte. Den nye plata inneholder totalt 14 låter i ulik tempo og takt, mye kjappe rockelåter, men også noen ballader, også de med sterk duft av 50 tallet. De som er tilhengere av Grease-filmen fra 1978 vil nok også sette pris på musikken til TT Grace, for her kan man nesten se for seg John Travolta og Olivia Newton John når man lytter til musikken. Helt klart et album med mange gode kvaliteter, for de som liker denne typen musikk. På Spotify kan du lytte til hele plata, og her i Fra Svensktopp til Rock'n Roll har jeg allerede spilt et par smakebiter og flere vil nok komme.

(Thomas Neraasen - 12.06.2017)

TOSTRUP TERRASSE - Halleluja(EP 2016)

Tostrup Terrasse er et band fra Horten som spiller folkelig festmusikk, litt ala Staut, Hellbillies og Vassendgutane, og med norsk tekster og fengende melodier. Bandet består av blant andre Frank A. Tostrup som er vokalist, gitarist og låtskriver(han har også levert låter til Plumbo og Gene Simmons fra Kiss) og Roald Villesvik som stod bak om suksesslåten "Det va'kke min skyld" fra Ole Evenrude på 80 tallet. Ellers er de nå i 2017 også aktuelle som husband i TV-serien "Norske Rednecks" som sendes på kanalen MAX. Deres nye EP inneholder fire låter som er originalskrevne og som går i litt variert stil og tempo, men alle sammen veldig folkelige og "festvennlige" i formen. Flere av låtene har allerede gått på lufta i Fra Svensktopp til Rock¨'n Roll nå på starten av 2017. Plata kan også avlyttes på Spotify.

(Thomas Neraasen - 11.02.2017)

TORGEIR & KJENDISENE - En runde til(2016)

Partybandet Torgeir & Kjendisene har holdt det gående siden 1992 og er å regne som et av landets mest turnerende liveband. Det er et band som spiller skikkelig partymusikk med festglade mennesker i alle aldre som målgruppe. På sin nye plate "En runde til" står også feststemningen i taket og det synges en del om flytende varer, som det ofte gjør når Torgeir & Kjendisene lager låter, men også om diverse andre temaer. Den nye plata inneholder totalt 10 låter og er bandets første nyproduserte studioalbum på åtte år. "20 kilo ekstra" er nok blitt den store landeplagen fra denne plata da den er streamet ikke mindre enn en million ganger i løpet av den tida låten har vært tilgjengelig nå i 2016. I Fra Svensktopp til Rock'n Roll er jeg i disse dager på lufta med tre andre smakebiter fra denne plata, det vil si tre låter som er blitt mine favoritter på albumet, og hvor det kanskje er litt mindre "fyllefokus" enn på en del av de andre sporene på plata. En av låtene jeg likte best er Vestlandsfanden sin gamle slager "Livets glade gutter" som Torgeir & Kjendisene gjør en meget ålreit coverversjon av på denne plata. Produsenter for plata har forøvrig vært Lars Erik Blokhus fra Plumbo og den kjente plateprodusenten Henning Hoel Eriksen, som også har en rekke flotte plateproduksjoner på samvittigheten fra tidligere, slik som Ann Tayler og Rune Rudberg for å nevne to, og som også er en del av Plumbo nå i 2016.

(Thomas Neraasen - 30.11.2016)

SVEINUNG HØLMEBAKK - Til evig tid(2016)

Karmøy-mannen Sveinung Hølmebakk er en tenor som blant annet er kjent fra gruppen Nordic Tenors hvor han er en av tre medlemmer som blant annet har mottatt Komiprisen i 2006 og på nytt nominert i 2010, da uten å vinne. Han er også kjent som soloartist og har flere album bakom seg med både kristen sang og andre typer musikk som kler hans stemme og sangstil. Nå er han ute med albumet "Til evig tid" som er ei plate hvor han har med seg flere internasjonale musikere fra ulike land, musikere han faktisk aldri har møtt personlig, men hvor all korrespondanse og innspilling har foregått via Skype og e-post, det vil si at alle har spilt inn sine sekvenser hver for seg og produsenten har satt det sammen til en ferdig innspilling i sitt studio. På plata kan man høre musikere fra både England, USA, Russland og Serbia. Og låtmaterialet på plata er både egenskrevet materiale fra Sveinung selv, samt et knippe kjente låter fra andre opphavsmenn. Stilmessig er det veldig finstemt og stemningsfullt, og kristne tekster er nok den røde tråden gjennom hele denne plata. Produsent for det hele har vært canadiske Jeff Wolpert, som tidligere har produsert musikk med flere store verdensartister. Her i Fra Svensktopp til Rock'n Roll har jeg allerede spilt flere smakebiter fra plata, og i løpet av desember vil du få høre ytterligere en låt i mine programmer.

(Thomas Neraasen - 30.11.2016)

GEIR RØNNING - Längtan(2016):

Geir Rønning er en 54 åring(født 1962) fra Ålesund, nå bosatt i Finland, som har flere flotte album på samvittigheten. Han har deltatt både i norsk og finsk Grand Prix og har også fartstid fra sunnmørsbandet Haft Band hvor han var vokalist. Nå er han ute med et album i svensk språkdrakt som bærer tittelen "Längtan", og her finner vi totalt 10 låter i en blanding av det jeg selv vil beskrive som viser og jazz. På denne plata har han skrevet låter om ting han har opplevd opp gjennom livet, med andre ord er plata å betrakte som en reise tilbake i tid for Geir sin del. Han har jobbet vel og lenge med denne utgivelsen som nå er ute på Tylden & Co sin etikett, og her i Fra Svensktopp til Rock'n Roll satser jeg på å kunne presentere et par smakebiter fra plata i løpet av januar måned.

(Thomas Neraasen - 29.11.2016)